★수능 영어가 원하는 어법을 정리하고 싶다면...
안녕하세요! 차 진희 선생입니다. ^^
지난 번 ★ 영어 빈칸을 어렵게 느낀다면... 에 보여주신 오르비 식구들의 관심에 감사드리며,
후속 편으로, 오늘은 수능 기출 어법 문제와 EBS 교재의 어법 문제의 빈출 유형을 분석함으로써,
EBS 교재 100% 연계 유형인 어법 문제의 핵심과 출제 style 을 정리해 보겠습니다.
우선, 어법 문제의 출제 방향성에 관해 제 의견을 말씀드리자면,
어법문제는 더 이상 ‘기술적인 공식 껴 맞추기’로 푸는 문제가 아니란 점입니다.
3점 문항으로 단 1문항이 출제되기 때문에 문제의 중요도는 높아졌고,
공식화된 단순 어법 문제가 아니라,
반드시 ‘해석’ 을 동반해야 정확하게 풀리는 문제로 진화하고 있기 때문입니다.
하지만, 이 또한 수능 출제 style 에 접근하는 어법 문제 분석 풀이에 능숙해 진다면,
어느 정도의 pattern 이 중복, 빈출 출제 된다는 점도 알 수 있기에,
2011 수능에서부터 2014 수능에서 출제되었던 문제들의 출제 의도를 분석하고,
2013 EBS 전 교재에 나왔던 어법 문제 pattern 을 수능 기출 style 과 대조시켜 봄으로써
겨울 방학 동안 영어 어법영역의 접근 know how 를 제안해 드리고자 합니다.
1. 어법문제에 해석이 필요한가?
어법 문제의 2가지 출제 style (밑줄형 vs 선택형) 이
2014 수능에서부터는 1 가지 유형만 출제 되고 있으며,
지난 6월 (밑줄형), 9월 (선택형), 대수능 (밑줄형)이 나왔으므로,
둘 중 하나 고르는 식의 공식(?)으로는 오히려 문제의 함정(?)에 빠지는 실수를 하게 되며,
게다가, 연계된 EBS 원문의 글 유형을 보면,
글의 주제가 명확한 성격의 글을 골라서 출제하고 있기 때문에,
문장구성에서 가장 중요한 주어와 동사의 쓰임을 묻는
- 즉 동작의 주제가 누구이며, 문장에서 1 주어, 1 동사 -
기본 원칙을 잘 살려서 해석하고 있는 지를 중심으로 출제되고 있다는 것을 알 수 있습니다.
따라서, 앞뒤 문맥의 내용을 무시한채로 공식 대입식의 어법문제풀이는 아주 위험하다고 할 수 있습니다.
(예를 들어 관계사절은 완전/ 불완전 같은..)
년도 | 번호 | EBS 연계 교재 | 변형 유형 |
2011 | 20 번 | EBS 영어독해연습Ⅱ | 9강 round 4 (어휘추론) 변형 |
21 번 | EBS Final | 4회 42번 (제목추론) 변형 | |
2012 | 20 번 | EBS 수능완성 | 실전편 6회 42번 (제목추론) 변형 |
21 번 | EBS 수능완성 | 실전편 6회 45번 (요약문 완성) 변형 | |
2013 | 20 번 | EBS 고득점 330제 | 104번 (무관한 문장) 변형 |
21 번 | EBS 고득점 330제 | 157번 (제목추론) 변형 | |
2014 | 27 번 | EBS 수능완성 | 실전편 1회 34번 (빈칸추론) 변형 |
2.수능 기출 유형 분석
유형 01 주어(1) 동사(1)
① 주어 / 동사 찾기 (S1 / V1)
● The combustion of oxygen that keeps us alive and active ② sending out by-products called oxygen free radicals. (2014 수능) ⇨ sending (동사 유무)
● For example, when the body mobilizes ③ to fight off infectious agents, it generates a burst of free radicals to destroy the invaders very efficiently. (2014 수능)
⇨ 준동사 (동사유무)
● These fierce radicals, ⑤ built into life as both protectors and avengers, are potent agents of aging. (2014 수능) ⇨ 준동사 (동사유무)
● But persons who are daring in taking a wholehearted stand for truth often ④ achieving results that surpass their expectations. (2011 수능) ⇨ 주어 (who ~ ) 동사 achieving
답: sends/○/○/achieve
유형 02 명사의 이해(수/격/대명사)
① (대)명사의 수와 역할(격)
② 가산성 구별
③ 명사구와 절의 수
● On the other hand, halfhearted individuals are seldom distinguished for courage even when it involves ⑤ their own welfare.(2011 수능)
⇨ their = individuals (소유격 수)
● It also created an open-ended conversation among ② its engineers in which salespeople and designers were often included. (2012 수능)
⇨ its 앞 문장 one company (소유격 수)
● It is not easy ③ to show moral courage in the face of either indifference or opposition.
(2011 수능) ⇨ 준동사의 대명사
● But ④ filming plays did not encourage the evolution of what truly was distinctive about a movie: the intervention of the camera ― its mobility of vision. (2013 수능)
⇨ 준동사 주어
● Adapting novels ① is one of the most respectable of movie projects, while a book that calls itself the novelization of a film is considered barbarous. (2013 수능)
⇨ 준동사 주어의 수
답: ○/ ○/○/○/○
유형 03 수식어의 이해
① 수식대상에 대한 형용사/ 부사 구별
② 한정사 / 품사별 강조 표현
● (A) [So / Such] imprudent are we that we wander about in times that are not ours and do not think of the one that belongs to us. (2011 수능) ⇨ 수식대상 imprudent / 한정사
● Being a hybrid art as well as a late one, film has always been in a dialogue with ② other narrative genres. (2013 수능) ⇨ 한정사 (other + 명사)
● Some toy animals stayed at sea (C) even / very longer. (2012 수능)
⇨ 비교급강조 vs 원급강조
● The two companies did eventually ⑤ solve the technological problem, but the latter company had more difficulty than the former. (2012 수능) ⇨ 동사 강조 (did solve)
● We can read the news of the day, or the latest on business, entertainment or (B) [however / whatever] news on the websites of the New York Times, the Guardian or almost any other major newspaper in the world. (2013 수능)
⇨ 수식 대상 / 해석 분석 (however 명사 / whatever 명사)
● As a source of plot, character, and dialogue, the novel seemed more ⑤ suitable.
(2013 수능) ⇨ 수식 대상 / 해석 분석
● On the other hand, free radicals move ④ uncontrollably through the body, attacking cells, rusting their proteins, piercing their membranes and corrupting their genetic code until the cells become dysfunctional and sometimes give up and die. (2014 수능) ⇨ 부사 (수식대상)
답: So /○/even/○/whatever/○/○
유형 04 동사 / 준동사
① 동사, 준동사의 차이점
② 동사, 준동사의 공통점
● The word ‘courage’ takes on added meaning if you keep in mind that it is derived from the Latin word ‘cor’ ① meaning ‘heart.’ (2011 수능)⇨ 준동사 / 태
● On January 10, 1992, a ship (A )traveled / traveling through rough seas lost 12 cargo containers, one of which held 28,800 floating bath toys. (2012 수능) ⇨ (동작주체) 능동 vs 수동
● Examine your thoughts, and you will find them wholly (C) [to occupy / occupied] with the past or the future. (2011 수능)⇨ find / them (=thoughts) / (동작주체) 능동 vs 수동
● The boundaries among business units were deliberately ambiguous because more than technical information was needed ③ to get a feeling for the problem. (2012 수능)
⇨ 준동사
● However, the other company proceeded with more seeming clarity and discipline, ④ dividing the problem into its parts. (2012 수능) ⇨ 준동사 / 태
● In many countries, amongst younger people, the habit of reading newspapers has been on the decline and some of the dollars previously (A) [spent / were spent] on newspaper advertising have migrated to the Internet. (2013 수능) ⇨ 동사 vs 준동사
● Advertising dollars have simply been (C) [followed / following] the migration trail across to these new technologies. (2013 수능) ⇨ 준동사 (동작주체) 능동 vs 수동
답: ○/traveling/occupied/○/○/spent/following
유형 05 접속사 (관계사/명사절)
① 명사절의 문장 내 역할
② 관계사 (접속사 + @) : 선행사 대입해석의 필요성
③ 전치사+관계대명사가 주어될 수 있나?
④ 해석문제인 병렬구조
● The ultimate life force lies in tiny cellular factories of energy, called mitochondria, ① that burn nearly all the oxygen we breathe in. (2014 수능) ⇨ 주격 관계대명사 (선행사 찾기)
● After seven months, the first toys made landfall on beaches near Sitka, Alaska, 3,540 kilometers from (B) what / where they were lost. (2012 수능) ⇨ 명사절 what vs 선행사생략 관계부사
● The dictionary defines courage as a ‘quality which enables one to pursue a right course of action, through ② which one may provoke disapproval, hostility, or contempt.’ (2011 수능)
⇨ 전치사 + 관계대명사
● One company developed what it called a ‘technology shelf,’ created by a small group of engineers, on which ① was placed possible technical solutions that other teams might use in the future. (2012 수능) ⇨ 장소부사구 (전치사+명사) 주어/동사 도치
● Movies were first seen as an exceptionally potent kind of illusionist theatre, the rectangle of the screen corresponding to the proscenium of a stage, ③ which appear actors. (2013 수능)
⇨ 도치조건 (동사 + 주어)
● We try to support the present with the future and (B) [think / thinking] of arranging things we cannot control, for a time we have no certainty of reaching. (2011 수능)
⇨ (동작주체) 병렬
답: ○/where/○/○/○/think
물론, 수능에서 위의 5가지만 나온다고 극단적으로 말할 수는 없겠지만,
어법문제 출제경향은 해석을 무시하고 공식처럼 외우는 방법은
출제의 흐름을 역행하는 것이기 때문에 뻔하지만
기출문제를 크게
단어의 올바른 쓰임과
문장의 의미 확장을 얼마나 잘 이해하고 있는 지가
출제trend 라고 보는 것 입니다.
작년 EBS 교재에 나왔던 어법문제를 유형별로 분석해 봐도,
해석을 돕는, 해석에 필요한 어법문제를 많이 다루고 있다는 점을 볼 수 있을 것입니다.
3. EBS 빈출 어법 유형
유형 01 주어 (1) 동사(1)
1.
Residential locations show a hierarchy of values. As in a house the working parts lie concealed in the basement, so in a city the industrial and commercial base (A) [hugs / hugging] the water's edge; and private homes rise in prestige with elevation. [수특 2강 3번]
2.
We know that a solar eclipse occurs when the moon passes between the Sun and the Earth and fully or partially ③ cover the Sun. [N제 5번]
3.
That may be pie-in-the-sky, but whatever your aspiration, living in a home that helps us live our life's dreams (C) [are / is] a great goal that, within reason, can often be achieved. [N제 189번]
4.
Constantly reacting to events rather than being prepared for them (A) [mark / marks] those who lack initiative. [인수 Mini-Test(1) 4번]
5.
But some fishermen have discovered that using homemade explosives ② enable them to catch fish more easily than traditional methods. [인수 Mini-Test(2) 4번]
6.
The Reichstag’ gray walls, the dark and quiet witnesses of a century of tumultuous German history, (B) [were / was] all invisible. [인수 5강 10번]
7.
Because he often woke up with a puffy face, the legs of the head of the White House bed ③ was set on three-inch-high blocks so that he could sleep with his head elevated. [수완 유형 5강 5번]
8.
I have watched hundreds of people experience the profound transformation that comes when they understand that every event in their lives (B) [occur / occurs] to teach them something about themselves. When you accept the lessons that life brings you. [수완 실전 2회 27번]
유형 02 대명사 / 수/ 지칭대상
9.
They can screen prospective buyers to ensure they spend their time with (C) [them / those] most serious about purchasing a house. [인수 Mini-Test(1) 4번]
10.
Victorian biographers found ③ that their duty to admit nothing about the career of a person which would keep the reader from admiring him. [수특 26강 2번]
11.
Prices virtually never reflect water’s full value, so water users do not see (B) [its / their] full value or the need for conservation. [인수 5강 3번]
유형 03 수식 대상
12.
Aunt and Uncle McDonald also visit the children at school and at home, something Americans would find very ⑤ strangely. [수특 Test 1 8번]
13.
Rather, you were what you used to think of as (B) [busy / busily]. [인수 5강 5번]
14.
If our sense of smell is deficient, then we may not be able to discriminate between a safe environment and a health hazard, rendering us more (B) [vulnerable / vulnerably]. [N제 120번]
15.
We want people to respond ④ open to what we say, and we have a right to expect this. [N제 212번]
16.
For the most part, they purr and hum behind the scenes, (B) [content / contently] to supervise virtually everything you’ll ever experience, much of which lies outside your awareness. [수완 유형 5강 4번]
17.
While it is crucial to be well instructed, what is also important is not the amount of information we collect but how (C) [conscious / consciously] we receive it. [인수 5강 1번]
18.
Jordan is (A) [so / such] an extraordinarily talented athlete that there isn’t much that any coach could do to improve his basketball playing. [수완 실전 3회 27번]
유형 04 접속사 (관계사 /명사절)
19.
Openness means being receptive. Life will present you with innumerable lessons, none of (A) [them / which] will be useful to you unless you recognize them and are open to their inherent value. [수완 실전 2회 27번]
20.
We often suffer from this 'pike syndrome,'⑤ which early experience conditions us into wrong assumptions about similar but different situations. [수특 2강 6번]
21.
Wegener hypothesized that the continents once formed part of a single giant landmass, (A) [what / which] he named Pangaea, meaning "all lands."[수특 22강 2번]
22.
Then I became a mother and learned, as have millions of parents before me, (C) [that / what] sleep is to some degree an optional luxury. [인수 5강 5번]
23.
Modern civilization has been lucky so far, in (A) [what /that] the crises it has had to deal with have been the kind that we can solve with money. [인수 5강 8번]
24.
All of this ─ as well as procrastination and not taking action in a timely way ─ indicates a basic failure to plan for or anticipate (B) [that / what] lies ahead. In contrast, proactivity pays off. [인수 Mini-Test(1) 4번]
25.
The scientific meaning of theory refers to an all-encompassing explanation of many well-supported observations and facts (B) [that / what] explain a natural phenomenon. [N제 143번]
26.
Have you ever looked up into the vast night sky and wondered (A) [what / whether] all those little blinking white lights are about? [N제 28번]
27.
It’s not obvious ③ that someone might mean by this statement, but it’s clearly wrong. [N제 51번]
28.
(C) [whatever / however] unpleasant or challenging they may be, you take the crucial step toward finding your true self and your purpose. [수완 실전 2회 27번]
29.
A cat or dog can fit into just about any home situation (A) [where / which] they are not prohibited by apartment owners or community associations. [N제 189번]
30.
It is the researcher’s responsibility to eliminate or rule out all plausible alternative explanations and to recognize and point out (C) [when / which] others have failed to be entirely convincing. [N제 74번]
유형 05 동사 / 준동사
31.
(B) [Have / Having] a boat tied to your backyard requires waterfront property. [N제 189번]
32.
In 1989, five years after (B) [join / joining] the league and the very same year Jackson became head coach of the Bulls, Jordan began to see his role not as just scoring points and blocking shots, but as a leader whose job also was to help raise the level of play of every other player on the team. [수완 실전 3회 27번]
33.
Local environmental agencies across the country have set up programs (C) [for / that] homeowners to trade in their old gasoline powered lawnmowers and electric equipment. 수특 2강 1번]
34.
As in a house the working parts lie concealed in the basement, so in a city the industrial and commercial base (A) [hugs / hugging] the water's edge. [수특 2강 3번]
35.
Over a million square feet of thickly woven polypropylene fabric held together by 5,000 feet of blue rope (C) [covered / covering] every square inch of the structure.[인수 5강 10번]
36.
By testing babies like Alessandra, each eight and a half months old, give or take a week, two psychologists from the University of Illinois, Roseanne Kermoian and Joseph Campos, ⑤ confirming that crawling detonates an explosion of brain development. [인수 5강 7번]
37.
Dimaggio said he liked to do the cooking; he liked the feeling of people ③ were happy with his food. [수완 유형 5강 3번]
유형 06 병렬 구조 / 어순
38.
The 0.5 meter diameter Baker-Nunn patrol camera is only one of a handful of telescopes in the world dedicated to surveying the sky on a nightly basis and (C) [searching / search] for asteroids that might one day hit the Earth. [N제 28번]
39.
This, in turn, allows your listeners to use their right hemispheres to judge the context and fully ④ comprehends the intended meaning of your words. [N제 97번]
40.
(C) [It had / Had it] not been for that quick addition of liquidity, the aftermath could have been far worse. [인수 5강 8번]
이 외에도
동사의 시제와 가정법 조동사 과거형의 표현과
전치사 vs 접속사등의 문제들이
EBS 어법문제로 주로 출제되는 유형입니다.
동사의 시제도 행동 시점을 파악하려는 의도이며,
가정법의 핵심은 서술되고 있는 문장의 올바른 진위판명 해석 평가 문제라는 점도 잘 알고 있을 것입니다..
어법 문제의 원론과 빈출 유형을 엿보자면,
어법 문제의 출제 원리는
그 나라 모국어(한국어) 와의 표현 차이를 잘 이해해서 글쓰기 영역을 평가하고자 함이기 때문에,
2형식 동사의 보어의 부사적 해석이 자주 출제되는 것과,
문장으로 명사를 후치 수식하는 개념이 없는 우리들에게 관계사는
‘일부러’ 알아야 하는 영역이기 때문에 자주 출제된다는 점이 이해될 것입니다.
어법문제를 이렇 듯 강조하는 것은
어법 지식을 통해서 기본적인 문장 구조를 이해할수록
복잡한 문장이 단순하게 보일 수 있다는 장점이 있기 때문입니다.
Point up
1. 주어와 동사자리/ 개수 ⇨ 준동사 개념
2. 주어와 동사의 동작 관계 ⇨ 준동사의 '태' 개념 확장
3. 대명사 / 관계대명사 ⇨ 지칭 대상 대입 해석
4. 수식대상 ⇨ 형용사/ 부사/ 한정사 개념정리
5. 도치/ 어순 ⇨ 도치 목적 / 도치 조건
6. 해석으로 푸는 병렬 ⇨ 주절 주어 / 준동사 의미상 주어 대입해석
이 외에도
동사의 시제와
가정법 조동사 과거형의 표현과
전치사 vs 접속사등의 문제들이
EBS 어법문제로 주로 출제되는 유형입니다.
동사의 시제도 행동 시점을 파악하려는 의도이며,
가정법의 핵심은 일어나지 않은 일, 즉 발생 사건의 진위 판명 해석에 촛점이 있다는 점은
모두 다 알고 있을 것입니다.
어법 문제의 원론과 빈출 유형을 엿보자면,
어법 문제의 출제 원리는
그 나라 모국어(한국어) 와의 표현 차이를 잘 이해하는지의
글쓰기 영역을 평가하고자 함이기 때문에,
2형식 동사의 보어의 부사적 해석이 자주 출제되는 것과,
문장으로 명사를 후치 수식하는 개념이 없는 우리들에게 관계사 용법은
‘일부러’ 알아야 하는 영역이기 때문에 자주 출제된다는 점이 이해될 것입니다.
어법문제를 이렇 듯 강조하는 것은 어법 지식을 통해서
기본적인 문장 구조를 이해할수록
복잡한 문장이 단순하게 보일 수 있다는 장점이 있기 때문입니다.
영어속담에
Never shoot, never hit. (쏘지 않으면, 맞지도 않는다) 라는 말이 있습니다.
해보지도 않고, 안될꺼라고 마음먹는 것은
실패할 것을 알면서도 해본 사람보다
이미 성공 확률 자체에서 밀린 사람이라고 볼 수 있겠죠.
자신이 해왔던 일과 하고 있는 공부에
회의가 느끼거나 반성이 된다면,
이미 '성공가능성'에 다가가고 있다는 점을 잊지 마세요.
영어 공부에서 제일 중요한 마음 가짐은
내가 ‘모르는’ 것이 아니라
우리에게 ‘생소할 뿐' 이라는 생각의 전환으로,
하나씩 shoot ! 쏴버리겠다는 맘으로
영어공부를 한다면,
결국 ' 익숙함= 공부시간 투자' 라는
단순논리를 받아들이게 될 것입니다.
아무쪼록 '익숙하지 않은 것들'에
도전하는 겨울방학으로 다가오는 2014년의
알찬 준비를 하는 오르비 식구들이 되시기를 응원합니다 ^^
Answers (5개씩 묶었습니다)
hugs / ③ /cover - covers/ is/ marks /enable - enables /
were / were / occurs / those / that-it
its/ strangely- strange / busy / vulnerable/ open-openly
content / consciously / such / which/ in which
which / that / that / what/ that
what / what/ however / where/ when
Having / joining / for / hugs / covered
confirming-confirmed / were-being / searching / comrehends-(to) comprehend /Had it
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2 가능할까요? 제발 ㅠㅠ 최저땜에 넘 간절해요ㅠㅠ
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감사합니다:)문법이 항상 헷갈렸는데 정리한걸 보니 이해가 되요!!ㅎㅎ
훈훈 댓글 감사 ^^
올해 마무리 잘하고 내년엔 good start ^^
문법은 어떻게 정리해야 하는지 고민이었는데 정말 고맙습니다 *^^*
^^ 응원할께요 ~
이번에도 역시 좋은 자료네요 ㅠㅠ
잘보고가요!
칭찬 감사 ^^
정리된 바를 탄탄하게 다지기를~
선생님 이 자료에 있는 내용적 측면(개념)은 무엇으로 공부하는게 좋을까요?
제 생각에 새교재로 공부하는 방법보다
우선은
제가 정리해드린대로 문제를 풀거나 독해를 할때 명사의 역할, 대명사의 지칭대상/ 수식어개념/ 동사의 문장 역할 등이 제대로 잘 보인다면,
절과 절의 연결이 해석으로까지 연결되는 지를 꼼꼼하게 살펴보는 것이 중요합니다.
영어 공부는 책을 이것저것 보는 것보다 완독한 책을 두번 세번 더 보는 것을 권장합니다. 신기한 건 그때마다 새롭다는 거 ^^
기본 어법책이 있다면, 제가 정리해드린 방식을 큰 제목을 노트에 정리하시고, 그 동안 봐왔던 책을 노트의 틀에 맞춰서 다시 정리 해 보세요.
독해할때 굉장히 도움됩니다 ^^
역시 쌤은 어법 최고인 것 같아요!! 헷갈리는 어법을 한번에 정리해주시는 건 쌤 밖에 없네요 역시.